Керівництво з підготовки контуру для плотерной порізки
Підготовка контуру для порізки фігурних виробів потребує особливої уваги, тому що кожен елемент створеного в електронному вигляді контуру є командою управління руху ріжучої або бігуючої головки плотера.
Плотери бувають планшетними і рулонними. Компанія Фастпринт має в своєму парку три планшетних ріжучих плотера.
У планшетному плотері матеріал фіксується на планшеті, а ріжучі інструменти рухливі. Завдяки цим "розумним" ножам, чітко виконуючим програмні завдання з комп'ютера, ріжуться задумані фігури. Такі машини використовуються як для виробництва різних фігурних виробів, самоклейок, а також для біговки або ж розрізання картону, пластику і вінілу, щільного паперу, ну і інших типів матеріалів. Традиційно планшетні плотери використовуються для наскрізної прорезки тих чи інших листів. У таких плотерах використовується так званий флюгерний ніж.

При підготовці контуру для плотерної порізки необхідно враховувати наступне:
- контур повинен буті підготовленій в векторному вигляді (Adobe Illustrator, CorelDRAW)
- контур повинен знаходитися в окремому шарі
- контур повинен містіті в собі только суцільні лінії
- контур повинен бути максимально замкнутим
- контур повинен містіті мінімальну кількість вузлів и мінімальну кількість ліній
- бажано враховуваті напрямок ліній контуру - початкова и кінцеву точки ліній
- бажано унікат викорстання гострів кутів в контурі
Розглянемо докладніше одну з вимог.
Контур має бути створений в векторному вигляді в програмах Adobe Illustrator або CorelDRAW в окремому шарі . Розглянемо на прикладі програми Adobe Illustrator.

Всі лінії в контурі повінні буті суцільними. Якщо в контурі присутні лінії біговки та ПОРІЗКИ, то їх необхідно виділити різними кольорами: порізка - червоним , біговка - чорного кольору . Бажано НЕ використовувати для Позначення биговки штрихпунктирні лінії. Товщина ліній контуру значення не має й вікористовується лише для комфортного візуального сприйняття контуру на екрані монітора (як правило це 0,5-2 пункта)
Контур повинен бути максимально замкнутим . На цьому моменті зупинимося детальніше. Кожна лінія контуру певного кольору - це команда управління ріжучим або бігуючим елементом плотера. У початковій точці кожної Лінії контуру ріжуча головка опускається на матеріал, здійснюється порізка або біговка (в залежності від кольору лінії в контурі) и в кінцевій точці лінії контуру головка піднімається. Далі відбувається переміщення до початкової точки наступної Лінії контуру і так далі. Саме цьому замкнутість дуже важлива при підготовці контуру для ПОРІЗКИ та дозволяє робити порізку швидко и не підводячі головку від матеріалу.
На малюнках нижче показана правильна підготовка контуру. На рис.3 (неправильний варіант) контур складається з 3 ліній, хоча візуально ВІН здається замкнутим, але в процесі Різання такого контуру ріжуча головка буде здійснювати три цикли опускання-підняття ножа, и в ціх місцях можливі зачіпки на матеріалі, що погіршіть якість ПОРІЗКИ , а тому і зовнішній естетичний вигляд виробу порізки. Для контролю замкнутості контуру и кількості елементів в ньом, рекомендується використовувати вікно Шари (Layers), як показано на рис.3 и рис.4. Для об'єднання декількох ліній в одну, існує команда об'єднати (Join, Ctrl + J) і після її застосування на рис.4 ми бачимо, что лінія контуру тепер суцільна та її порізка буде здійснюватіся безперервно без підняття ножа в кутових точках.



УВАГА! Не плутайте замкнутість контура з групуванням елементів в Adobe Illustrator. (Рис.5). У контурі не повинно бути присутнім згрупованих елементів (всі групи повинні бути розгрупувані).
Контур повинен містити мінімальну кількість вузлів і мінімальну кількість ліній. Іноді при створенні або експорті в формат Adobe Illustrator (.eps або .ai) в контурі можуть з'явитись зайві вузлові точки і подвійні лінії (накладення), але ж кожен вузол і кожна лінія чи крива – це команда управління головкою плотера. Наявність таких накладень або "порожніх" вузлів потрібно перевірити у вікні Шари (Layers) і зайве видалити. Також можна скористатися командою Очищення (Clean Up) в меню Об'єкт -> Контур (Object -> Path) як показано на рис.6.

Бажано враховувати напрямок ліній контуру . Кожна лінія контуру має свій початок, напрямок і кінець (і навіть замкнутий контур). Більш наочно це можна побачити, відкривши контур .eps в програмі CorelDRAW. Виділивши весь контур, виберіть інструмент Shape Tool (F10). На рис.7 і рис.8 показано візуально початок і кінець кожної лінії або кривої контура.


Так як ріжучий флюгерний ніж при різанні повертається у напрямку руху головки плотера, при підготовці контуру бажано якомога більше паралельних ліній створювати в одному напрямку. Це дозволить уникнути поворотів ножа при різанні таких ліній на 180°, тому як в місці розвороту ножа на матеріалі утворюється зачіпка або підрив.
Бажано уникати використання гострих кутів в контурі з тієї ж причини – ніж при різанні не може різко розвернутися по гострому куті і піти в іншому напрямку – існує якась інерція при повороті ножа. Якість гострих кутів також залежить від матеріалу, який використовується при різанні.