Підготовка контуру для порізки фігурних виробів потребує особливої уваги, тому що кожен елемент створеного в електронному вигляді контуру є командою управління руху ріжучої або бігуючої голівки плотера.
Плотери бувають планшетними і рулонними. Компанія Фастпринт має в своєму парку обладнання три планшетних ріжучих плотери.
У планшетному плотері використовуваний матеріал строго фіксується на планшеті, а ріжучі інструменти рухаються. Завдяки цим "розумним" ножам, чітко виконуючим програмні завдання з комп'ютера, ріжуться задумані фігури. Такі машини використовуються як для виробництва різних фігурних виробів, самоклейок, а також для бігування або ж розрізання картону, пластику та вінілу, щільного паперу та інших типів матеріалів. Традиційно планшетні плотери використовуються для наскрізної прорізки тих чи інших аркушів. У таких плотерах використовується так званий флюгерний ніж.
Підготовка контуру для порізки фігурних виробів за допомогою таких плотерів вимагає особливої уваги, тому що кожен елемент створеного в електронному вигляді контуру є командою управління руху ріжучої або бігующей головки плоттера.
При підготовці контуру для плотерної порізки необхідно враховувати наступне:
- контур повинен бути підготовлений в векторному вигляді (Adobe Illustrator, CorelDRAW)
- контур повинен знаходиться в окремому шарі
- контур повинен містити в собі тільки суцільні лінії
- контур повинен бути максимально замкнутим
- контур повинен містити мінімальну кількість вузлів і мінімальну кількість ліній
- бажано враховувати напрямок ліній контуру - початкову і кінцеву точки ліній
- бажано уникати використання гострих кутів в контурі
Розглянемо докладніше кожну з вимог.
Контур приймається в роботу створений в векторному вигляді в програмах Adobe Illustrator або CorelDRAW в окремому шарі . Розглянемо на прикладі програми Adobe Illustrator.
Всі лінії в контурі повинні бути суцільними. Якщо в контурі присутні лінії біговки та порізки, то їх необхідно виділити різними кольорами: порізка – червоним , біговка – чорним кольором . Бажано не використовувати для позначення біговки штрихпунктирні лінії. Товщина ліній контуру значення не має і використовується лише для комфортного візуального сприйняття контура на екрані монітора (як правило це 0,5-2 пункту)
Контур повинен бути максимально замкнутим. На цьому моменті зупинимося детальніше. Кожна лінія контуру певного кольору – це команда управління ріжучими або бігуючими елементами плотера. У початковій точці кожної лінії контуру ріжуча голівка опускається на матеріал, здійснюється порізка або біговка (залежить від кольору лінії в контурі) і в кінцевій точці лінії контуру головка піднімається. Далі відбувається переміщення до початкової точки наступної лінії контуру і так далі. Саме тому замкнутість дуже важлива при підготовці контуру для порізки та дозволяє робити порізку швидко і не підводячи головку від матеріалу.
На малюнках нижче показана правильна підготовка контуру. На рис.3 (неправильний варіант) контур складається з 3 ліній, хоча візуально він здається замкнутим, але в процесі різання такого контуру ріжуча голівка буде здійснювати три цикли опускання-підняття ножа, і в цих місцях можливі зачіпки на матеріалі, що погіршить якість порізки, і як наслідок зовнішній естетичний вигляд виробу може бути гіршим. Для контролю замкнутості контуру і кількості елементів в ньому, рекомендується використовувати вікно Шари (Layers), як показано на рис.3 і рис.4. Для об'єднання декількох ліній в одну, існує команда Об'єднати (Join, Ctrl + J) і після її застосування на рис.4 ми бачимо, що лінія контуру тепер одна і її порізка буде здійснюватися безперервно без підняття ножа в кутових точках.
УВАГА! Не плутайте замкнутість конутра з угрупованням елементів в Adobe Illustrator. (Рис.5). У контурі не повинно бути присутнім згрупованих елементів (всі групи повинні бути розгрупувати).
Контур повинен містити мінімальну кількість вузлів і мінімальну кількість ліній. Іноді при створенні або експорті в формат Adobe Illustrator (.eps або .ai) в контурі можуть з'явиться зайві вузлові точки і подвійні лінії (накладення), але ж кожен вузол і кожна лінія чи крива – це команда управління голівкою плотера. Наявність таких накладень або "порожніх" (окремовисячих) вузлів потрібно перевірити у вікні Шари (Layers) і зайве видалити. Також можна скористатися командою Очищення (Clean Up) в меню Об'єкт - > Контур як показано на рис.6.
Бажано враховувати напрямок ліній контуру. Кожна лінія крива контуру має свій початок, напрямок і кінець (і навіть замкнутий контур). Більш наочно це можна побачити, відкривши контур .eps в програмі CorelDRAW. Виділивши весь контур, виберіть інструмент Shape Tool (F10). На рис.7 і рис.8 показано візуально початок і кінець кожної лінії або кривої контура.
Так як ріжучий флюгерний ніж при різанні повертається у напрямку руху головки плоттера, при підготовці контуру бажано якомога більше паралельних ліній створювати в одному напрямку. Це дозволить уникнути поворотів ножа при різанні таких ліній на 180°, так як в місці розвороту ножа на матеріалі утворюється зачіпка або підрив.
Бажано уникати використання гострих кутів в контурі з тієї ж причини – ніж при різанні не може різко розвернутися на гострому куті і піти в іншому напрямку – існує якась інерція при повороті ножа. Якість гострих кутів також залежить від матеріалу, який використовується при різанні.