Незважаючи на те, що існує тільки три основні кольори (жовтий, синій, червоний), у світі є безліч відтінків кольору! Природно те, що сприймають і називають ці кольори по-різному. У всіх різне уявлення, що таке «небесно-блакитний», «трав'янисто-зелений», або «вогненно-рудий». Один і той же колір для когось буде просто світло-зелений, для когось салатовий, а для когось фісташковий. Хто з них правий?
Pantone
У далекому 1692 році один маловідомий на той час художник на ім'я А. Boogert написав чудову книгу "Traité des couleurs servant à la peinture à l'eau" (голландська яз.) про використання кольору в живописі, в якій розповів про те , як створювати певні кольори та змінювати їх відтінки додавши певну кількість води в акварель.
Великий навчальний посібник із змішування фарб складався з 894 сторінок з наочним ілюстрованим прикладом створення різноманітних відтінків кольору. У першій теоретичній частині книги художник розповів про техніку роботи з аквареллю. Далі, супроводжуючи кожен малюнок коментарем, розповів, у яких пропорціях потрібно розвести водою фарбу, щоб отримати потрібний тон кольору, а в кінці книги були записані унікальні індекси для кожного з них.
Ця рукописна та вручну розфарбована книга – справді єдиний повний посібник з роботи з фарбами та квітами того часу. Вона негласно вважається попередником класичного віяла Pantone, якого ми знаємо зараз.
Сьогодні, за своєю суттю, фантастичне видання зберігається в національній бібліотеці Екс-ан-Провансу «Bibliothèque Méjanes» (Франція). Побачити її не так просто, але на щастя професіоналів, що цікавляться, і любителів історії – на інтернет просторах надана електронна версія цієї книги (у високій роздільній здатності доступна по посилання)!
І так, як показує досвід, все нове – це добре забуте старе!
З огляду на унікальність і мало популярність даного посібника, питання кольороутворення залишалося не закритим ще близько 300 років, адже загальнодоступною книга стала лише в наш час.
Проблема підбору кольору та його точного відтворення досі не втрачає своєї актуальності. Питання кольоропередачі зачіпає найрізноманітніші сфери людської діяльності – образотворче мистецтво, дизайн, фотомистецтво, поліграфія, мода, архітектура, косметологія, стоматологія та інше.
Колір важливий скрізь!
Так як же людству вдалося навести лад у всіх цих кольорах і відтінках, уникнути хаосу і навчитися говорити про колір «одною мовою» незалежно від сфери діяльності? Як же все-таки було впорядковано такий величезний обсяг інформації?
… 300 років по тому
У 1963 році засновником компанії Pantone Лоуренсом Гербертом (Herbert Lawrence) було створено інноваційну систему стандартизації кольору. Всю інформацію про колір автор зібрав у специфічній «книзі», яка для зручності користування була створена у формі віяла. Це універсальна загальновизнана система підбору кольору з цифровою ідентифікацією кольорів.
Pantone – це своєрідна мова для точної колірної комунікації, така собі азбука Морзе у світі кольороутворення.
Слід зазначити про розвиток цього напряму.
На сьогоднішній день створено безліч палітр для розуміння кольору на різних матеріалах, що використовуються в різних областях дизайну. Вони постійно оновлюються та поповнюються новими кольорами. Для точності, термін придатності віял обмежений у зв'язку з можливим вигорянням кольору з часом. Додатковим джерелом знань про колір для професіоналів різних промислових галузей служить дослідний та інформаційний центр - Pantone Color Institute. Завдяки йому Pantone продовжує вивчати колір і його вплив на людину, а саме: на процеси думки, емоції та фізичні реакції. Це незамінна інформація для кращого розуміння та ефективнішого використання кольору професіоналами.
Pantone у цифровій технології друку
Варто відзначити і те, що палітра кольорів Pantone має своє місце і в цифровій технології друку. Цифрові друкарські машини, наприклад Xerox Versant 2100, а точніше їх растрові процесори вміють емулювати Пантони. Очевидно, що не всі пантони добре піддаються відтворенню цифровим друком через обмежене колірне охоплення. Але загалом, растровий процесор краще справляється з емуляцією кольорів, ніж графічні програми.
Корисне використання віяла
Для того, щоб використовувати віяло – не обов'язково бути професіоналом у поліграфії, наприклад. Адже він послужить надійним помічником при виборі корпоративного кольору в будь-якій галузі, при створенні дизайну інтер'єру, вчасно розробки модельного ряду одягу, навіть під час організації івентів та ін. серед яких після визначає основний – так званий «колір року». Аналіз проводиться заздалегідь, що дозволяє враховувати прогнозовані модні тенденції розробки дизайну будь-якого продукту.
Загалом, йдемо в ногу з часом і користуємося благами, створеними для нас високими умами людства! Прикрасимо наше життя всіма кольорами веселки у прямому та переносному значенні даного слова ;)